الخميس، 28 أغسطس 2014

remember remember








our children will always hear
romantic tales of distant years.
our guilded age may come and go,
our crooked dreams will always flow.


بقالي حوالي اسبوع بسمع حاجات قديمه للجيل بتاعي المولود ف اول التمانينات مش علشان نوستالجيا لكن علشان كنت فعلا مبسوط بالحاجات دي وعلشان قابلت ناس بقالي سنين ماشفتهمش اكتر من 14 سنه واتقابلنا في ظروف لطيفه ولما شفتهم افتكرت حاجات كتيره 

......

stick with me,
you're my best friend,
All of my life,
you've always been.

remember, remember
all we fight for.


علشان تتخطي ازمه او حاجه عشتها فتره وخلصت محتاجه منك مجهود كبير مش علشان تنساها لكن علشان تعرف تسيطر علي الذكريات دي  انت مش هتقدر تنسي بسهوله بس محتاج تحط الحاجه دي جوه صندوق وتقفل عليها وتتحنب انك تفتحها تاني او تتظاهر ان الصندوق مش موجود اصلا لانك عارف لو فتحته هيحصل لك ايه 

بمعجزه ما قدرت اعمل كده ومع الوقت الاحساس بالالم بدا يقل تدريجيا لغايه مابتديت اتعود اني اعرف اخلق لنفسي عالم جديد ولا كان حصل فيه الذكريات دي اصلا

الغريبه ان الذكريات دي مافيش حد اذاني فيها بالعكس انا اللي اذيت فيها حد ويمكن متعرفش هل انا قدرت اتخطاها بسهوله لانها مكنتش متعلق بها للدرجه دي ؟ 

كل اللي انا فاكره يوم مش هنساه بعتبره يوم غريب اني بذلت فيه كل الجهد ده شبه اليوم اللي كان قبل حفل تنصيب السيسي من تلات شهور

خلصت عياده وطلعت علي القطار روحت اسكندريه وصلت بعد نص الليل قعدت اتمشي في شوارعها لوحدي وهي فاضيه واتعشيت سمك وقابلت احمد صاحبي قعدنا في كافيه السلسله لغايه الفجر وبعد كده روحت لغايه القلعه لوحدي مشي علي رجليا وفي اثناء ده كله كنت بكلم حد كنت متحمس جدا انه هيبقي اخر محطه ليا وانه هو نهايه كل الامي وبدايه سعادتي


Feels like we're standing on a cloudy, golden precipice,
with our mistakes all behind us and only heaven in front of us,
& sometimes it feels like we've lost faith in reality,
a generation searching for one fucking story,



قعدت لغايه الصبح علي البحر بسمع مزيكا وشوفت الشروق وخدت الجرعه بتاعتي من اسكندريه ورجعت مشي لغايه محطه مصر وكان اصلا ده يوم اجازه عيد العمال فالدنيا كانت فاضيه خدت القطار الراجع علي القاهره وروحت سته اكتوبر قابلت طارق دخلنا فيلم في الايماكس ورحنا اتغدينا وكلمتني هناء صاحبتي علشان اقابلها في المهندسين بس كنت مدي معاد للحد اللي انا متعلق به 
قابلت هناء لمده عشر دقايق ومشيت من غير ماسلم عليها علشان كان لازم الحق الحد ده لانه مستنيني في وسط البلد استنيتها وقابلتها وكان المفروض اوصل لها لاصحابها لكنها كانت عايزه تقضي الوقت معايا ونقعد وده اللي حصل الساعتين اللي قعدناها مخلونيش احس بال36 ساعه اللي كنت صاحي فيهم مابين الزقازيق واسكندريه والقاهره والسفر رايح جاي كنت في حلم جميل م مصدق ان جوايا طاقه تخليني اتحمل ده كله واخليني فايق  وكم الناس اللي قابلتهم ف الكام ساعه دول بكل الاحداث دي تخليني احتفظ بالذكري دي بس

الاهم ان كتر السفر بيخليك تقدر تنسي ويخليك اقوي وده اللي حصل ف الفتره اللي فاتت بعد مارحت دهب وطابا

But now we're patients killed by medicine,
we're addicted to our suffering,
we're voices in a million searching for something to believe in,

screaming "All that's good is gone, all we used to love is dead,
& now our only heroes are the voices in our heads,"



ليست هناك تعليقات: