الثلاثاء، 15 مارس 2011

انا اريد دستورا جديدا


المكان وسط القاهره المزدحمه
الزمان منتصف النهار



سائق التاكسي " بص يابيه انا خايف علي البلد واغلب الناس خايفه عليها ومصالحها واقفه والبييع والاستيراد واقف ومصانع كتيره خط انتاجها وقف بسبب الظروف اللي احنا فيها والجيش حاله واقف وعايز يخلص بقي ويشوف نفسه



الناس اللي كان لها مصالح قبل الثوره ومستفيده من النظام هتنزل تقول اه للتعديلات لانها عايزه تطلع من الوضع اللي هي وقعت فيه وكل حاجاتها متعطله ...مستعجلين علي مكاسبهم وناس كتيره بتضغط علي الجيش من الحيتان التقال لها مصالح مع الجيش عايزه تنجز في موضوةع التعديلات فيه ناس عايزه البلد تتقدم عايزه تطلع من المازق اللي احنا فيه عايزه تحقق مكاسب سريعه للثوره



انا سمعت الحل بتاع المستشار البسطويسي وعجبني جدا وشايفه مناسب بس انت سيادتك شايف انه هيتنفذ او هيتحط في الاعتبار؟
علي فكره انا مش ضد البرادعي انه يترشح او احمد زويل ده من حقهم طبعا يدخلوا انتخابات في ظل دستور يسمح لهم بده

انا عن نفسي كراجل بسيط هاقول لا
مستغرب؟ طيب تصدق بالله يابيه ان سبعين بالمائه شباب زي حضرتك اتكلمت معاهم كتير وسمعت ارائهم كلهم ناويين يقولوا لا


علشان نفس الاسباب اللي حضرتك زكرتها ليا لما سالتك علشان كده كنت عايز اعرف رايك


انا عندي استعداد اصبر شويه علشان نحقق اللي احنا عايزينه للبلد وعندي استعداد اقعد كام يوم من غير مافلوس تدخل البيت بس نعمل الصح لبلدنا انا صبرت علي مبارك ३० سنه وممكن اصبر تاني لغايه منعمل دستور يضمن للبلد حقوقها علشان كده هاقول لا "


انا منتشيا بكلامه وصامت وكل تفاءل ليس فقط بسبب وعيه المتفتح المدرك لما يحدث
لكن لان من وجهه نظري ماسيحدث يوم السبت القادم سيعكس اول تجربه حقيقيه للديمقراطيه بعد الثوره


لذا سواء كنت مؤيد للتعديلات او رافض لها
صوتك هام جدا وامانه في عنقك
فحافظ عليه وفكر جيدا



هناك تعليقان (2):

Tears يقول...

طبعا لا لسحب شرعية الثورة و احياء دستور مات كله مشاكل و سبق ترقيعه مرتين

لا لان الموافقة على التعديلات تعنى اننا ننتخب ست مرات فى عام واحد لمن يعتقدون ان هذا يحقق استقرار و يخشون الفوضى

لا لان الجيش سيظل نفس المدة حتى لو وضعنا مبادىء دستور جديد و لكننا سنضمن حقنا و لن نغامر بان ياتى رئيس ينقلب على الثورة

لا كى لا نغامر بمستقبل مصر و نتركه لبرلمان مستحيل يعبر عن الشعب فى ظل هذا الاستعجال خاصة وان وضع دستور جديد يعنى ان البرلمان بعد وضعه سيسقط و بالتالى هؤلاء النواب سيصرفون للدعاية من اجل بضع شهور

لا لان السلق لن يحقق سوى مصالح المنتفعين من النظام القديم و لذا هم اول من سارع لاعلان تأيده

د.يحيى الجمل في برنامج "مصر النهارده":لو سقط الإستفتاء سنتحرك نحو إعلان دستوري مؤقت و جمعية تأسيسية لدستور جديد

shabfa2re يقول...

me too