السبت، 7 يونيو 2008

مشاهد من حياتنا

الأول
رجل في منتصف الخمسينات يتصفح الجريده ويدخل عليه شاب في اوائل العشرينات

الأب: يا فتاح يا عليم باين لها ليله كحلي
الابن: بابا عاوز اتكلم معاك في حاجه
الأب: نعم يابني؟ عاوز ايه؟ مصروف؟
الابن: لا يابابا كنت عاوز اتكلم معاك في حاجه خاصه كده بيا، انت عارف انا عندي 24 سنه وباشتغل إلى حد ما معقول، وكنت عايزك تشوف حد من معارفك يشوفلي شغلانه احسن من دي لاني خلاص جبت جاز، ومش مناسبه لمؤهلي خالص
الأب: مانت عارف اللي فيها، ثم اصلا هو في حد لاقي شغل اليومين دول
الابن: بس انا مش مرتاح في الشغل ده .. ومش مناسب لإمكانياتي .. ومش معقول ابقي متخرج مع مرتبه الشرف واشتغل بـــ 400 جنيه بس هاتجوز ازاي واكون اسره ازاي؟
الأب: اه ماتقول كده من الاول .. انا بقول الحكاية فيها إن!!
الابن: بصراحه فيه واحدة اتعرفت عليها وعاجباني وعاوز أتقدم لها ونتجوز
الأب: تتجوز؟ ده انت لسه عيل تتجوز ازاي يا كوتوموتو، ده انا لما اتجوزت امك كان عندي 30 سنه!!
الابن: اه كان عندك 30 بس ماما أصغر منك ب 7 سنين .. منى بقى ادي في السن ومش معقول هتستني لغايه ما أبقى عندي 30 سنه؟ احنا بنحب بعض!!
الأب: حبك برص و 10 خرس حب ايه اللي انت جاي تقول عليه؟ بلا حب بلا هجص والبنات علي قفا من يشيل دول عاملين زي الهم علي القلب!!
الابن: اه بس انا مش عاوز الا منى وبس!!
الأب: وانا بقي ماقدرش ازوجك خالص دلوقتي انت عندك شقه؟ تقدر تفتح بيت؟ تقدر تصرف علي مراتك؟ هتقدر تدخل ولادك مدارس محترمه؟ يابني احمد ربنا انك لاقي حد يصرف عليك وبتاكل وبتشرب ولابس هدوم محترمه وقاعد في شقه كويسه وعندك عربيه تروح بها شغلك!!
الابن: الشقه ممكن ادور و ااجر واحده، ولو علي الشغل، هاشوف شغلانه تانيه بعد الظهر، وممكن انت تساعدني في الاول وتقف جنبي!!
الأب: أساعدك ازاي؟ ده اللي جاي على اد اللي رايح ولغايه امتى؟ انت مش حاسس بالأسعار اللي بتزيد؟
الابن: مني مابتهتمش بالماديات وهنبتدي مع بعض من الصفر!!
الأب: صفر ؟ انت هتبتدي من تحت الصفر ياحلو مافيش جواز يعني مافيش .. غور بقي من وشي جتكم البلا جيل متهور ومتدلع!!
الابن: يا بابا حرام عليك انت لازم تقدر مشاعري وظروفي .. لازم تقف جنبي!!
الأب: بو في عينك ولد قليل الادب .. أهالينا عملوا فينا كده والحياه عادي استمرت وكملنا!!
الابن: بابا انا لو ماتجوزتش هانحرف وهاقضيها بطرق وحشه مش عاوز أقولك عليها!!
الأب: قضيها ياخويا .. وبعدين النبي قالك لو مش هتقدر تتجوز، ابقى صوم!!
الابن: و هافضل صايم لغايه امتي .. بابا انا تعبااااااااااااااااااااااااااااان جدا!!
الأب: المناقشه خلصت .. اتفضل امشي!!

المشهد الثاني
بنت مراهقه مابين 16 و 17 سنه .. تقف امام المرآه وتتبرج .. يرن موبايلها ..
ترد و تضحك بصوت خفيض و تجلس على سريرها .. يدخل عليها أخيهــا

الأخ: انت بتكلمي مين الوقت ده؟
الأخت: مافيش دي هايدي صاحبتي .. وبعدين انت ازاي تدخل من غير ماتستاذن عليا؟
الأخ : انا اخوكي الكبير وادخل زي مانا عايز .. لازم اطمن عليكي!!
الأخت: طيب لو سمحت اطلع بره علشان عاوزه اقعد مع نفسي!!
الأخ: مافيش تليفونات بعد الساعه 10 بالليل فاهمه!!



المشهد الثالث
بنت تخــرج من المنــزل تقابل أخاهــا على السلم

الأخ : رايحه فين دلوقتي؟
الأخت: رايحه للدرس بتاع استاذ مرسي!!
الأخ: وهو استاذ مرسي فاتحها كباريه، لابسه كده ليه، وايه الميك اب ده؟
الأخت: عادي يعني ده خفيف مافيهوش حاجه، وانا مبسالكش انت رايح فين وجاي منين؟
الأخ: انا راجل اعمل اللي انا عايزه وهاعرف احافظ علي نفسي كويس لكن انتي بنت!!
الأخت: يا سلام ده ظلم مش كفايه انك بتتحكم في كل حاجه ليا، حتى التلفزيون مابعرفش اتفرج علي اللي انا عايزاه!!
الأخ : انا عارف مصلحتك وانت لسه طايشه ماتعرفيش حاجه!!
الأخت: ليه علشان انت الراجل، وتعمل اللي انت عايزه وتخرج مع بنات وتشرب سجاير وتاخد كل حاجه ليك، ما أنا ممكن اعمل زيك واخرج مع ولاد، انا حره!!
الأخ : هي كده عافيه البنات اللي انا باخرج معاهم مجرد تسليه وبس!!
الأخت: وترضاها ليا؟ ترضي ده يحصل لي؟ هم البنات دول مش ولاد ناس برده، تلعب بهم زي مانت عايز!!
الأخ : باقولك ايه انجري اطلعي على الشقه، ولا كلمه!!



المشهد الرابــع
بنت تتوضـأ لتصلي الفجر .. تجــد أخاهـا ســاهـرًا أمــام ميلودي هيتس
البنت: قوم يا محمد اتوضى وانزل صلي الفجر!!
الولد: بعدين بعدين، انا هاصليه هنا في البيت!!
البنت: طيب قوم بس وابقي ارجع كمل فرجه علشان الفجر مايروحش عليك!!
الولد: طيب بعدين انا هاقوم انام شويه واول ما يقيم الصلاه هاصلي!!
البنت: يامحمد انزل انا لو كنت ولد كنت نزلت اصلي في الجامع، ده صلاه الجماعه ماتتفونتش وكلها حسنات!!
الولد : يووووووه انت هتعملي داعيه دينية عليا!!

المشهد الخامس
شاب ملتحي يجلس مع أمــه يشاهد فيلمــًا على التلفـــاز

الأم: باقولك ايه يابني انت مش ناوي تحلق دقنك دي!!
الشاب: احلقها ليه دي سنه عن النبي!!
الأم: بس يابني دي مخليه شكلك وحش جدا ومخبيه جمال وشك الاصلي ومخلياك جد جدا!!
الشاب: يا امي الجمال جمال القلب اللي نابع من طاعة ربنا واتباع سنه نبيه!!
الأم: يابني انا خايفه عليك من الناس اياهم، عمالين ياخدوا اي حد مربي دقنه، وبيبقي في دايره الشبهات!!
الشاب: يا ماما انتي عارفه كويس اني ماليش دعوه بحد وماشي جنب الحيطه!!
الأم: بصراحه بقي لو روحت تتقدم لاي عروسه مش هتوافق عليك ولا اهلها علشان دقنك دي!!
الشاب: خلاص يبقي ماتلزمنيش العروسه اللي مش مقتنعه بافكاري ومعتقداتي، دي حريه شخصيه، والجواز قسمه ونصيب!!



المشهد الســادس
شاب ملتحي في مقابلــة شخصيــة لشــــركة مشهــورة

المدير: مؤهلك عالي جدا، وشهاداتك ممتازة وخبرتك كويسه، بس فيه نقطه بس عاوز أقولك عليها
الشاب: ايه هي يافندم؟
المدير: دقنك بصراحه، مش مناسبه لطبيعه شغلنا!!
الشاب: ومالها دقني؟ انتم هتحتاجو خبرتي وبس!!
المدير: احنا بنتعامل مع طبقات معينه وأجانب، وانك تقابلهم وتتعامل معاهم بالشكل ده مش هيتقبلوه خاصه انهم عندهم رواسب فكريه قديمة عن الملتحيين!!
الشاب: لا حول ولا قوه الا بالله!!
المدير: فكر كويس مش هتخسر حاجه لما تحلق دققنك دي فرصه العمر لشاب زيك!!
تاني يوم الشاب بييجي الشركه وهو حالق دقنه!!!!!

ليست هناك تعليقات: