الاثنين، 2 يونيو 2008

نوستالجيا 1




التاريخ




11 سبتمبر 2001












كنت راجع يومها من اكتوبر بعد ماسجلت المواد ودفعت المصريف ونمت زي اللوح ماصحيتش الا الاساعه 6 المغرب




تررن




ايوه مين؟




انا طارق يااد افتح التي في امريكا بتنضرب فتحت ومكاكنتش مصدق طبعا لاسباب عديده مش مستوعب مين ده اللي قدر يعمل العمله دي وكمان تابعت التوابع بتاعتها فكانت فاتحه خير والحمد لله دي كانت البدايه وبس




من وقتها عرفت ان دي اشاره لبدايه حياه جديده بالنسبه لي كان عمري وقتاها 18 سنه بس يعني اللي فات كوم واللي جاي كوم تاني




وفعلا ده تزامن مع بدايه دخولي لجامعه مصر للعلوم والتكنولوجيا ودراستي لطب الاسنان وبدايه معرفتي بناس جديده عليا ومن مجتمعات تانيه خالص






اول يوم ده كنت تايه جدا معايا الجدول زي العبيط ولابس قميص وبنطلون كلاسيك وعمال ادور علي قاعه المحاضرات وطبعا اول يوم اكتشفت بعد كده ان مافيش حد بيحضره اصلا




ماعلينا






رحت كليه طب علشان كان عندي محاضره هيستولوجي هناك قعدت مستني مافيش حد جه دحخلت عليا واحده مزه ساللتني هي دي القاعه طبعا انا كنت مبرق كده واهبل ومعرفتش ارد غير لما كررت السؤال اعمل ايه يعني ماهي مزه ياجدعان هههههههههه




ساللتني علي اسمي وكانت دي اول مره مزه تسالني علي اسمي فقغعدت اته ته ته في الكلام






طبعا الجامعه عندنا كووول كووول كوول بنات شيك وولاد اشيك وروشين بس اللبس بقي اوفر والموضه غريبه جدا اللي تلاقيها محجبه بس لابسه ضيق او قصير




واللي تلاقيه مسقط بنطلونه والبوكسر بتاعه باين ( خد بالك الكلام ده سنه 2001)




واللي جاي بعربيه جاكوار اخر موديل وقتها يعني حسيت بالضياع شويه رغم اني شفت المناظر دي قبل كده قلت شكلي هازيط وازبط




الله يرحم ايام علوم وسنينها المقرفه ويرحم ايام الزقازيق جتها البله جرررررررررررررررررررر






رحت بعد كده برده علي محاضره ليا وطبعا ماحدش جه قعدت زي المتخلف في المدرج لوحدي وزهقت قلت انا عاوز اروح






وفجاه دخل عليا احمد بن عمتي مهندس اتصالات خريج الجامعه برده قاللي انت بتعمل عندك ايه




قلتله مستني الدكتور






قاللي قوم يااد هنروح علي عمتك دلوقتي






خدني مع واحد صاحبه في العربيه ورحنا مصر الجديده عند كليه البنات ( ودي بقي كلام تاني وحكايه تانيه )






قعدت يوماها هناك عند عمتي علشان اروح تاني يوم الجامعه وتكرر نفس الحوار






قلت بقي لا كده ماينفعش اقعد في بيتنا الاسبوع ده احسن واللاسبوع الجاي ابتدي اروح بانتظام








المهم اول يوم روحته كان السبت الطلبه كلهم موجودين وكلهم كتاكيت ياعيني بما اني اصلا اكبر منهم بسنه فكنت ماشي ورافع مناخيري لفوق وبابص لهم باختقار




انتم مين اصلا؟ شويه اطفال لسه مايعرفوش عن الدنيا اي حاجه وسع يااد من هنا وسعي يامزه عاوز اقعد






قعدت في البنش الاول وفتحت النوت بوك وقعدت اكتب بسرعه ورا الدكتور اللي كان عمال يتكلم كده كلام هندي بس عرفت استوعب




لااااااااااااااااااااااااااااااااا ده ابويا صارف عليا الشيء الفلاني انا مش جاي هنا اتصرمح وافرفرش انا جاي ادرس يانور ياشويه حوش




اه معلش احنا بنتكلم






ومن اليوم ده كان بدايه معرفتي بشله الحوش

























1- حسن سيد حسن




العمر 24 ونصف




لون البشره اسمر




الطول 160 سم




الوزن 70 كيلو




الجنسيه مصري بس بيدعي انه من اصل جزائري ويتحدث الفرنسيه بطلاقه كانه مولود في حوالي مرسيليا ولا باريس




بيتحدث الانجليزيه بطلاقه وبيحب مايكل جاكسون زيي وبيحب الشاب خالد والشاب مامي ههههههههههههه مووووووووووز




عرفته في محاضره لما جبنا سيره عمك جاكسون وكنا بنتكلم عن اغانيه






هو بقي بيموت فيه ومثله الاعلي وطلع زيي كان قعد سنه في علوم وسابها




يعني زمل يعني




حسن ده في الاول كان ساذج جدا جدا جدا




رومانسي جدا جدا جدا




طيب للهبل




هو ساكن في الجيزه في الطالبيه ومن اسره مرموقه وهو ابن ناس بصراحه ومحترم وجنتل وبيعرف يتكلم بلباقه مع الجنتس اللطيف




رغم انه مش وسيم لكنه بيعوض ده باستايل لبسه الشيك جدا من احدث الموديلات






حسن ده دوخني السبع دوخات مثقف زيي ونفس دماغي بس عنيد اوي دماغه مقرفه مابيحبش يسمع النصيحه




كنت باحس انه اخويا الصغير والله ويوم ماحب اللي ماتتسماش مقصووفه الرقبه ربنا يسامحها وقعدت اقوله البت دي شرشر وماتنفعكش خالص يابو علي




قالي لا يمكن ومش ممكن ومش عارف ايه




ويقعد يسبل لها وهي اصلا مش معبراه قعد يجمع عنها معلومات وسال عنها وشغلت عقله وتفكيره






حتي لما عرف انها بتحب واحد فلسطيني من هندسه برده كان مصر








بصراحه الدراسه كانت تخنق ومكاناش بنعرف ناخد نفسنا الا في سكشن الانجليش في كليه لغات وترجمه كنا فعلا بنستمتع بها






ده كان بيبقي احلي يومين عندي في الاسبوع بجد






ميس نيرمين كنت بحبها جدا نعنشت الانجليش عندي وكنت شاطر فيه جدا وباحب محاضرتها






كان الكورس مافيهوش الا 10 بس بيحضروا فكانت قعده لذيذه وظريفه كده وكلنا اصحاب




انا وحسن مكاكناش بنفوت لها اي كورس دايما نحضره




حتي وخدنا برده في التيرم التاني مع بعض كورس انجليش مع ميس نهي وكان نفس النظام




بجد كان من امتع الكورسات اللي خدتها في الجامعه بعيده عن الدراسه الصارمه






كنت دايما اجيب انا وحسن امتياز فيها ياسلااااااااااااااااام كانت ايام بجد








حسن انا لسه علي اتصال به واصحاب روح بالروح وباروحله كل شهرين الجيزه اقعد معاه لما افضي




حسن اتاخر عن دفعتنا بسه لانه سقط تيرمين ورا بعض بسبب واحده كان بيحبها برده وطنشته فجاله اكتئاب حاد






والاغرب انه في اخر سنه حب واحده زميلته كمان وهي مشيت معاه وصاحبته لكني كنت معترض عليها ومش عاجباني وصدق توقعاتي




وفعلا طلعت بنت ستين في سبعين ماتربتش من عينه وسخه واطيه بجد




حسن له اهتمامات وله هدف انه يسافر بره مصر ومعظم اصدقائه مش مصريين كلهم افارقه وجزائريين وفرنسين وامريكان




مالوش اصحاب مصريين الا نادرا














2- احمد





لو شفت احمد دلوقتي وشفته في اول سنه هتصعق بجد






احمد كان شكله غريب اوي هو قصير ومنيم شعره علي عينه شعره طويل جدا ولا بس نظاره زيي




انا مسميه الطالب المثالي بجد محترم وعارف معظم الدفعه ومعظم الدكاتره بيعتمدوا عليه في كل حاجه شراء الكتب تظبيط الطلبه يجيبلنا اخر الاخبار كل حاجه يامان




اتصحابت عليه بسهوله وهو شاب كويس مايتعيبش وكمان كان بيظبطني في الدراسه واللي مش فاهمه وفي الحاجات اللي كنت تايه فيها




كان زميلي في العيادات سنه كامله ووقف جنبي جدا خاصه لما عملت الحادثه ورجلي اتكسرت بجد راجل بجد ومش هانساله الجميل ده






احمد اشقر الشعر




ابيض البشره




قصير طبعا




عايش في العباسيه وةكان عايش في الامارات






لسه والحمد لله علي اتصال معاه








5 سنين بتوع الجامعه كانوا كويسين جدا لما كنا مع بعض خاصه لما حسن تخلف عني بدفعه لقيته اقرب الناس ليا وقتها واتخرجنا مع بيعض




وجبنا نفس التقدير جيد جدا مع مرتبه الشرف وجه تكليفه في مدينه نصر في التامين الصحي






احمد كان معجب ب............... اكتر بنت اموره شفتها في الدفعه بجد




من ................ هي وحلوه حييك بجد






محترمه جدا وشاطره جدا جدا جدا




كان بيكلمها بس كان مخبي اعجابه بها وكان بيتعاملوا مع بعض مزملاء بيس انا كنت حاسس بيه فعلا




وانا بقي كانت ............ دي معجب بها جدا لغايه سنه رابعه وكان نفسي اكلمها ولو مره وعمري ماجت ليا الجراه ابدا اني اكلمها ( كان عندي مشاكل مع البنات معرفتش اكلم بنات الا في سنه تالته )






دي كانت بتفكرني بواحده كده كان قلبي اتحطم بسببها فعلشان كده كنت متعلق بها جدا



.............ا كان عليها ابتسامه ووش بهيج يخليك تبتدي يومك بتفاءل بجد وتحس ان الدنيا بمبي




بس يافرحه ماتمت يوم ماجيت اكلمها لقيتها اتخطبت




واتخطبت ............ مش اي حاجه ابن المحظوظه خدها وطار ههههههههه












ابقي اكملكم المره الجايه علشان عاوز انام بجد هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااووووووووووووم






خخخخخخخخخخخخخخخخ










هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

متابعين مدونتك يا دكتور..معلهش ..يمكن اقتحمنا مدونتك ..بس أهي كدة المدونات مفتوحة :)

بس جميلة فعلا

بالتوفيق ان شاء الله :)

dr.lecter يقول...

منوره يايمان ربنا يخليك بجد