الثلاثاء، 25 أكتوبر 2011

28





بعدسه صديقتي الصحفيه المبدعه داليا العقاد


............

انا بتنفس حريه ماتقطع عني الهوا

لا تزيد كتير عليا يحسن نوقع سوا

ماتقدر ابدا تلغيني بدك تسمعني وتحكيلي

واذا فكرك عما بتداويني مش هو ده الدوا


جوليا بطرس


.............


راجعين من الماضي رايحين علي المستقبل بعزمنا الماضي الدنيا تصبح اجمل

ياحياه ياحريه ياروح مصريه ياعيش وملح الناس سواسيه

كلمه قلناها الدنيا تسمعنا

اتجمعوا ياناس وادوا الهوا حماس ادوا للحياه احساس النور هييجي اكيد


فرقه اسكندريللا


............


معادنا الجمعه معرفش ايه اللي هيحصل بس نازلين ومش خايفين علشان كفايه اووي كده

معنديش امل ان فيه تغيير بس نازل ولا عندي عشم عدد ضخم هينزل ولا الناس هتقف معانا

خلاص الانتخابات هتتعمل والمجلس قاعد لغايه الفين وتلاتشر والنشطاء بيتخطفوا كل شويه والوضع بقي اسوا من ايام حسني مبارك

والناس كرهت الثوره وانا برده كرهتها والسلفيين مكفريننا في كل حته وواكلين عقل الناس والاقباط غضابنين والاخوان بيهنوا بعض علي كراسي الحكومه الجديده المستقبليه والنيابه العسكريه عمال تستدعي كل شويه حد فينا

والناس اتفرقت وبقينا نحسد تونس انها انجزت في طريقها للديمقراطيه وماشيين صح واحنا بنرجع لورا

وانا واقف في مفترق الطرق ومش عارف امشي في اي سكه والامل اللي جالي بعد الثوره اتبخر

فمش هيحصل حاجه لو نزلت يعني اهو التحرير واحشني واهو تغيير فياريت اشوفكم علي الاقل نفتكر اننا في يوم حاولنا ونلنا شرف المحاوله



" الا ايها الليل الطويل الا انجلي بصبح ومالاصباح منك بامثل"

هناك تعليقان (2):

dalia يقول...

شكرا يا محمد..دا أنت والله فاجئتني ..هو أنا فعلا صحفية بس لسه بحاول أكون مبدعة :)..بجد شكل الصورة عندك على المدونة مختلف وأحلى..وشايفاه تحفيز لي كبير حتى لو مكسبتش في المسابقة كفاية وقفت أصدقائي معايا

بالنسبة لنزولة التحرير المشكلة أن المجلس العسكري مش فاهمنا صح، مش قادر يفهم أننا نزلنا في 25 يناير علشان مبادئ لن نسكت عنها وسنظل ندافع عنها وأولها حريتنا، مش عارفه احنا بنتقدم قدام ولا بنرجع ورا،إحنا في أيام الثورة عشنا حقا الحرية كتبنا ما اردنا وعبرنا عن الناس لأول مرة بدون مقص الرقيب والان تصادر صحف وتغلق برامج ..الحرية خطأ أحمر والناس كلها لازم تفهم ده

dr.lecter يقول...

الصوره اكتر من رائعه وبتقول كتيير ياداليا وانا معجب بنشاطك في الجرنان وتغطيتك عامه للتغييير في الجامعات
اما يوم الجمعه انا زي ماقولت مابقيتش قادر اسكت علي اللي بيحصل من المجلس وحلقه علاء الاسواني النهارده كانت مهمه جدا ومحفزه لاي حد انه ينزل يوم الجمعه لكن للاسف الناس العاديه خلاص مابقتش مهتمه زي الاول وشايفقه الانتخابات اهم من اي حاجه